2. Bepaal de doelen

Je kan altijd beginnen met een hoofddoel te noteren om te zien wat de leerlingen of leden van je groep moeten kunnen of kennen. Een hoofddoel kan je noteren als volgend:

"Het hoofddoel van de lessenreeks is dat de leerlingen/de groep op het einde ..."

Als je dit als leerkracht doet is je hoofddoel een leerplandoel. Deze vind je terug in je leerplan. Je kan zelf eerst een hoofddoel schrijven en dan meerdere leerplandoelen gebruiken.

LET OP! Als je een hele lessenreeks ontwikkelt moet je meerdere leerplandoelen gebruiken.

Je moet hierna nog leerdoelen/lesdoelen noteren die bijbrengen aan het bereiken van het hoofddoel. Deze doelen worden dus per les gemaakt. Een lesdoel kan je als volgend noteren:

"De leerlingen kunnen + ... + actief werkwoord" of "De leerling + actief werkwoord + ..."

TIP! Leerdoelen/lesdoelen noteren doe je altijd aan de hand van SMART. Hoe je dit moet doen zie je in de video.

- Specifiek

- Meetbaar

- Acceptabel

- Realistisch

- Tijdsgebonden

NOOIT VERGETEN!

Je moet je doel altijd in het oog houden. Als je iets ontwikkelt waarmee je doelen niet bereikt is de opzet van je lessenreeks mislukt.

VOORBEELD

Het hoofddoel van de lessenreeks is dat de leerlingen op het einde het volledige frisdrankproces uitleggen, soorten frisdrank opsommen en eigenschappen en ingrediënten van frisdrank opsommen. 

Uit het leerplan 2010/017 van het VVKSO volgt:

     De leerlingen kunnen:

          1. verschillende onderdelen en deelsystemen in een technisch systeem onderzoeken:                de functies en de relaties ertussen toelichten;

          7. in concrete voorbeelden van technische systemen uitleggen dat men voor de                        ontwikkeling en het gebruik keuzen maakt op basis van criteria;

          19. technische systemen zorgzaam, doelgericht, veilig en ergonomisch gebruiken; 

Lesdoelen kunnen dan zijn:

     1. De leerlingen sommen 5 soorten frisdrank op.

     2. De leerlingen geven de definitie van koolstofdioxide.

     3. De leerlingen leggen het verschil uit tussen light en gewone frisdrank.  

© 2019 BLENDED LEARNING | Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin